narratofili
(latin narrare; berätta och greiska filia; kärlek) tillstånd där den ”drabbade” blir sexuellt upphetsad av att höra könsord och älskogsljud.
(da) förklaras av Hertoft (1989) med 1 ”kvinna som ’lovar’ samlag men som sen inte ställer upp när det gäller.” Se även sängkantsjungfru. 2 från samma källa: ”man som inte får ut det han förväntat sig av ett samlag”. Norsk slang har narrefitte, narremus om samma sak. Se även fisse.
(åld so) fjolla* (1600-t).
( latin nasus; näsa) uttrycket hört i radioprogrammet Vår grundade mening (vecka 5/1995) där det diskuterades om det ska råda tryckfrihet för grov porr, våldsporr och barnporr. Som exempel på grov porr gavs då ”nässex”. Här har sexsökaren funnit ytterligare ett par hål för sina lustar. ”Den prostituerade som fått förslag om nasalsex: — Jag tänker då inte lägga min näsa i blöt. Kunden: — Men har du då inte näsa för en god affär?”
(lmo) näsknull.
(åld) fnaska, hora. (se do) "Han lämnade sin fru och naskade med sin inspectorska." (Linné [1700-t] 2022 s 94)
(latin nasus; näsa och philia; kärlek) att bli sexuellt upphetsad vid åsynen av en näsa.
(latin nasus; näsa och lingua; tunga) munstimulering av partnerns näsa.
1(slang med dialekt ursprung) Rietz (1867) har ”qvinnobröst, spene”, samt nassa; dia. Nasse egentligen liten gris och ljudhärmande efter djurets snaskande läte. ”Den gråsprängde kysste mig på hand, det var något alldeles exceptionellt i denna krets, där man gick rakt på sak och talade om ’påsättning’ och ’skapliga nassar’ och sådant som var ännu värre.” (Stiehler 1950) 2 nasse (smn); (pojk)kuk.
(sl) stora bröst.
(sl) Kotsinas (1996) har ”toalett” med tidsangivelsen 1897.
enligt Hagman (2004) smeknamn på halv- eller helprostituerade öststatsflickor. ”Vart jag än kommer i världen brukar jag förr eller senare stöta på dessa natashor och blir varje gång lika olyckligt som maktlöst berörd av deras livsöden och den här flickan uppfyllde precis alla kriterier; porrklubbbsägaren hade lagt beslag på hennes pass och hon ville bara bort från klubben och från Grekland men satt fast och sa att om hon bara kom till Italien, då skulle allt bli bättre.” Se vidare trafficking.
(latin natis; bakdel hos människa och djur i plural säte, gump, stjärt.) ”Bakpartiet har i kvinnlig tappning en stark sexuell inverkan på mannen. Det framträder särskilt tydligt hos primitiva folk, såsom vissa förhistoriska europeiska raser och färgade folkslag. Hos hottentotterna är mycket stora och fettrika nates det mest eftersträvade skönhetstecknet hos kvinnan. En särskilt starkt utvecklad fettrikedom hos nates kallas steatopygi.” (Olsen 1950) Därav natelism, där den sexuella eggelsen utgår från bakdelen, som stimuleras på olika sätt med upphetsning och/eller utlösning som följd. "Deliciae populi, magno notissima circo Quintia, vibrates docta movere nates,..." (XXVI Ad Priapum, Priapeia 2021) Och i Carl Magnus Juliussons översättning: "Quintia, folkets älskling, berömd för den stora cirkusen, som vet hur man rör på sin skakande rumpa..."
( åld) 1 för samlag i uttrycket ”tillbringa/fördriva natten (tillsammans) med”. 2 natt, första (latin jus eller ius primae noctis) rätten till första natten, dvs rätt för annan än brudgummen att tillbringa bröllopsnatten med bruden. Enligt Anton Nyström (1921) ”ett urgammalt herretyranni, som länge fortsattes (i Tyskland ända till mitten av 16:de århundradet). Från detta överlämnande av bruden kunde man dock ibland få befrielse genom erläggandet av en penningsumma eller penningvärde.”
I Johan Almkvists Sexuallivet i våra samhällen (1942) får vi veta att ”denna egendomliga sexualförbindelse består uti en deflorering av en flicka, företagen i namn av en gudomlighet genom en mänsklig ställföreträdare, vilken kan vara en präst, en konung, en adelsman, en godsägare, en släkting eller en främling. Defloreringen kan dock ske även i samhällets namn och utföras av en samhällsrepresentant.” Uppslagsbok i sex (1966) fyller på med ”att om herremannen inte lockades av brudnatten måste den livegne brudgummen erlägga ett visst belopp — ibland bestämt genom lag — eller en viss mängd in natura som betalning för den sparade mödomen. Det hände särskilt när en kyrklig organisation stod som ägare till bönderna.
I räkenskapsboken år 1496 för Adelberg Kloster i Tyskland finns uppfört, att brudgummen måste leverera ett brödspett och bruden en summa pengar eller en stekpanna så stor ’att hon kan sitta i den med bakdelen’. I primitiva samfund företog präster eller äldre män defloreringen för att säkra brudgummens själ...”
I boken The lord’s first night (University of Chicago Press 1998) visar Alain Boureau övertygande att rätten till första natten är en sjuhundraårig myt, som var tid använt sig av för att tjäna dess egna syften. Så t ex åberopade franska revolutionens frihetskämpar ius primae noctis som bevis för det korrupta kungadömet.
se under arbete.
(euf) prostituerad. ”Hist.: sedan 1855.” (SO) Vanlig benämning på nattens lätta garde som fladdrar från kund till kund eller som kunderna fladdrar omkring. ”Trots informationen om riskerna med att många prostituerade är narkomaner som bär HIV-smitta, [...] så svärmar ännu familjefäder, avdelningschefer, byråkrater, kontorsvaktmästare, politiker, soldater, renhållningsarbetare och direktörer runt nattfjärilarna.” (Hesslind/Zjuchovitskij 1989) ”Redan när den första skymningen sänker sig över stadens syndfulla gator dansar dom första nattfjärilarna fram.” (Zebaot X 1995) ”— Se, där kommer en farlig nattfjäril, som suger sig fast i offren och rensar plånboken.” (Arendorff 1949) Se även fjäril.
(euf) prostituerad. Skymnings- och nattfjärilar med korta och kraftiga kroppar.
(sl) enligt Thesleff (1912) klosettömmare. Namn på de ”gubbar” som i sena natt- eller tidiga morgontimmar tömde ute- och torrdassen i Stockholm. SAOB (1949) har nattskäktare om ”åkare som utan behörighet utförde skjutsning nattetid mot betalning”. Skäktare kanske av skäkta; vägglus, och skällsord för dessa dasstömmare och ”svarttaxiförare”. Se också Budapest och chokladgubbe.
(sl) om torsk* som jagar nattfjärilar*. Allmänt om kvinnojägare.
(euf) ordet från Göran Leijonhufvuds artikel "Peking förändras hörbart" (DN 14/3-1994) där han bl a skriver: ”Med åsnor och mulor, eller ofta ett trespann med två mulor och en häst, kom bönderna in i huvudstaden med grönsaker och andra förnödenheter. Andra kärror hämtade stadsbornas ’nattjord’ eller ’folkskit’ som skulle göda åkrarna i ett urgammalt nästan evigt kretslopp.”