being
(rom) djävulen.
1 (sl) ta en gammal bekant i hand; pissa. Än vitsigare blir det med fortsättningen, meddelad av 20-årig kvinna: ”så att han blir så glad att han strålar.” 2 bli för mycket bekant med någon; bli alltför intim med någon. "Lagerbladh, phil. magister smolandus (smålänning) [från] Skatelöf, är på condition (anställd som informator) hos en captain Eggertz. Säges vara för mycket bekant med fruen, bliver gift med capitainens dotter." (Linné [1700-t] 2022 s 116) Se även intim.
(euf o åld) knulla. ”Hon la sig ner på rygg och hastigt beklev han henne.” (Abrahamsson 1967) Jämför bestiga, kliva på.
(sl o sk) knulla med någon. Ohlmarks (2004) påpekar att ordet uttalas med långt u och är studentspråk. "Efter studentbalen kan du tro ja beknulade henne så att hon så både solar å stjärnor.”
(nyo) enligt NyS ”person som gör vad som helst för att få bekräftelse (på sin duktighet).” Se även uppmärksamhetshora.
(euf) bekvämlighet enligt NEO ”hist.: sedan 1760”. Bekvämlighetsanstalt förklaras hos Kindblad (1867): ”En till begagnande vid de naturliga uttömningarna afsedd sak eller inrättning.” Franska commodité; bekvämlighet, om toalett och potta. SAOB (1906) har bekvämlighetsinrättning, bekvämlighetshus, (enligt SO ”hist.: sedan 1850”) bekvämlighetskontor, bekvämlighetsinrättning och bekvämlighetsrum. ”Offentliga bekvämlighetsinrättningar saknades helt i äldre tiders Paris. Det var ej ovanligt att personer som var illa trängda hyrde ett åkdon för att i detta göra ifrån sig.” (Tilander 1968)
Saxon (1914) har toalettbekvämligheterna och enligt honom bör gäster som stannar några timmar i ett hem upplysas om var dessa bekvämligheter finns. Kvinnliga gäster ska informeras av värdinnan och manliga av värden. Måste man som gäst själv förhöra sig om var dessa faciliterter finns så bör man göra det genom en omskrivande fråga som t ex var man kan tvätta händerna. Se även anstalt och inrättning.
(euf) namn på de hundratusentals unga koreanskor som under 1930- och 1940-talen tvångsförflyttades och tvingades tjänstgöra som sexslavar på japanska bordeller. Se även under flicka.
(euf) fornsvenska bekymber. ”Hist.: sedan 1465”. (SO) ”Hon är i bekymmer”; hon är ogift och havande.
(åld) membrum virile*, enligt Ludolf (ca 1650). Detta med följande latinska tillägg i svensk översättning: "En tysk vars efternamn började på Bel, bytte därför namn till Bal eller Ballen [...]" eller Palla, ohöviskt ...fallos , härav anspelar de på namnet Sardanapallos" (här har väl enbart ändelsen i namnet spelat in vid omnämnandet av kung Assurbanipal av Assyrien från 600-talet f.Kr.).
(nyo) ungefär rumpbild. Uttrycket byggt på selfies, dvs den porträttbild man med mobil- eller digitalkamera tar av sig själv. Ordet myntat första gången 2005. Belfies, som första gången dyker upp 2013, är då motsvarande bild tagen av den egna rumpan. I artikeln Från baktanke till huvudsak (Svd 6 sept 2014) skriver Daniel Björk bl a följande om fenomenet: ”Popuärkulturens mest omtalade kvinna, Kim Kardashian, är den moderna bakdelens okrönta drottning. Twerking*, förra årets mest skandalomsusade dans, är rumpans officiella dans. Belfies, butt selfies — håller på att ersätta selfies.”
(hebr) eller Beliar; ondska, fördärv. Djävulen. I Gamla Testamentet talas det i Femte Mosebok 13-14 om ondsinta män. I Andra Korintierbrevet 6:15-16 heter det: "Hur rimmar Kristus med Beliar, och vad förenar den troende med den otroende? Hur kan Guds tempel förlikas med avgudar?" I Qumranskrifterna framställs Belial som Guds fiende. Han försöker locka människorna till avfall och bli fientliga mot Gud. Quamran är den ort på Västbanken där man hittade Dödahavsrullarna. De första fynden gjordes 1947.
(åld) beligga ena qwinno om ’coire*’ enligt Schenberg 1739. Beligger finns med i Swedbergs Swensk Ordabok (1720-t) där han bl a hänvisar till I Mos 38:3: ”Och tå han belåg henne, wardt hon hafwandes, och födde en son, then kallade hon Er.” (Bibeln 1703) Följande citat är hämtat från Thunanders Förbjuden kärlek i 1600-talets Sverige: ”En ny rannsakning ’om Eric Nilssons beskyllning på Sara Davidsdotter för sammanlag och beliggning’ måste alltså företas.” ”Utslaget hår förbehölls de av männen orörda unga kvinnorna, medan gammalt skick och bruk fordrade, att gifta kvinnor, änkor eller ’eljest belegat kvinnfolk’, skulle skyla håret under en hätta.” (Eriksson 1939)
(sl) pung*. Jämför dong.
(smn) från Carl Michael Bellman (1740—1795) 1 torrdass, utedass. Författaren Sven Delblanc (1931—1992) berättar i sin bok Trampa vatten (1972) om familjens torrdass på Mölna vars interiör ”smyckades av en reproduktion av Kraffts bekanta porträtt av poeten” och därför aldrig kallades annat än Bellman av familjemedlemmarna. Dassbesöken benämndes ”att gå på Bellman” och Delblanc berättar också att ”det var allmän sed i Hedeby att smycka avträdet med planscher, oljetryck och inte minst statuariskt grupperade porträtt av kungliga familjen”. I mitt barndoms tvåsitsiga utedass på 1940-talet fanns bl a en stor bild föreställande kung Gustav V och drottning Victoria uppsatt med häftstift. 2 (euf) full i Bellman; full i fan. 3 dra en Bellman; runka, onanera.
(sl) voyeur*, tittare. Bella (sl) titta, vara tittare. Lars-Gunnar Andersson (2021) har med ordet bella; titta, kolla och han tar också upp en äldre och betydligt mer specifik betydelse "tjuvkika på älskande par eller lättklädda damer i allmänhet". Andersson menar att ursprunget till ordet inte är klarlagt. Men han gissar att italienskans bella donna; vacker kvinna kan vara ursprunget. Alltså sådana man bellade på.
(sl) 1 engelska för mage, underliv. 2 kvinnobröst.
(åld) belägra ena qwinno, fornsvenska beläghra av lågtyska belegeren. Jämför läger. I 1600- och 1700-talets ordböcker och i äldre bibelöversättningar. Swedberg (1720-t) har belägrar. ”Han (prästen) skal beswäria qwinnona och säija til henne: Hafwer ingen man belägrat tigh och tu icke hafwer förlupit tin man så at tu hafwer orenat tigh, så skall thetta bittra förbannade watnet intet skada tigh.” (Bib 1703 4 Mos 5:19) "Därför belägrade Peter aldrig 'den Guds borg som hette Kristina, utan beundrade, manade, tröstade och hjälpte henne tillbaka till den himmelska Brudgummen." (Blomkvist 2019 s 356) Se även lägra.
En vanlig form av förbjuden kärlek var det s k dubbla horet. Sådant föreligger, hette det i Johan III:s (1537—1592) ordinantia om horsaker, när ”en gift man belägrar sig med en gift kona”. (Thunander 1992) "I Hälsingland bekände en kvinna 1597 att hon blivit 'belägrad' av Satan, som 'haffver så beställa och beskaffa med dem lika som en annan äkta gift man med sin hustru, det dem tyckes'." (Bergenheim 2020)
(åld o bib) dildo*, olisbos*. Avgudabild, även beteckning för fula ting i allmänhet. Enligt SO ”Hist.: sedan 1541 av fornsvenska biläte, av fornlågtyska bilithi [...] eg samma ord som bild”. Här i den bibliska sammansättningen mans beläte som i Bibeln (1703 Hes 16 v 17): ”Och tu tog tin skiöna tygh/ som jagh tigh af mitt guld och silfwer gifwit hade/ och gjorde tigh mans beläte ther af/ och bedref titt horerij med them.” I Bibeln (2000) lyder samma vers: ”Av dina praktfullla smycken, det guld och silver jag skänkt dig, gjorde du mansfigurer, och med dem horade du.”
(fisv so) enligt FSO står ordet för lantis, tönt och enfaldig person. ”Ordet kommer från bembölehistorierna (skrivna av Z. Topelius) som handlar om en by med påstått enfaldiga invånare. Bembölingarna motsvaras i Sverige av Tälje tokar.”
(dial) Rietz (1867) har ”hafvande; om qvinnor” och Skåne som ordets hemvist. Även bemsig (som har hög mage) om samma sak.